Han har startat bolag, suttit i styrelser, arbetat med förändringsledning och har ett hjärta för både människor, affärer och idrott. Håkan Malmberg är som ny kundansvarig på AdWise redo att använda sin positiva inställning för att hjälpa fler kunder till lyckade projekt och fler konsulter till rätt uppdrag.
Hej Håkan; berätta gärna lite om dina tidigare erfarenheter.
– Sedan starten av mitt eget rekryteringsbolag 2002 har jag varit både intern och extern konsult, suttit i flera styrelser och varit delägare i många olika verksamheter. Jag har arbetat mycket med förändringsledning i olika konsultbolag och haft förmånen att se organisationer från flera perspektiv. Att ha upplevt tuffa perioder som covid samt bank- och it-kraschen har förstärkt min övertygelse om att man alltid måste se framåt för att nå verklig framgång.
Och vid sidan av arbetet?
– Nu för tiden har jag vuxna barn, så på fritiden ägnar jag mig gärna åt att vandra, laga mat och dricka gott vin. Idrott är ett väldigt stort intresse både att utöva som att titta på. Under många år var jag elitidrottare och har bland annat tävlat i friidrott samt spelat handboll, basket och volleyboll på olika nivåer. Idrotten har lärt mig mycket om målmedvetenhet, lagarbete och att våga misslyckas för att lyckas.
Vad lockade dig till AdWise?
– Jag har känt till AdWise länge och gillar grundtanken – att vara en naturlig del av våra konsulters företagande. AdWise är ett bolag som kombinerar professionalism med hjärta, där vi verkligen vill hjälpa människor att skapa ett bättre lönsamhet i deras företagande. För mig handlar det om att ge förutsättningar för både kund och konsult att lyckas.
Vad vill du uppnå i din nya roll?
– Just nu befinner vi oss i en lågkonjunktur som vi ska ta oss igenom på ett bra sätt, men vi vill också växa, med fler uppdrag, fler konsulter och bredare kompetens. Vi ska helt enkelt vara bäst på att matcha rätt konsult med rätt uppdrag – det är så man bygger långsiktiga relationer och affärer som gör skillnad. Och jag har alltid drivits starkt av utveckling och förändring.
Hur bygger man bra relationer mellan konsult och kund?
– Det är ett samspel, inte en envägskommunikation. Vårt ansvar är att skapa värde för båda parter, och det kräver lyhördhet, ödmjukhet och viljan att förstå varje individs situation. Ingen one man show – det är tillsammans vi skapar framgång.
Hur skulle du beskriva styrkan i AdWise?
– Bredden och förmågan att driva förändring, men framför allt människorna! Vi har fantastiska experter inom en rad olika områden och ett team runt dessa som verkligen samarbetar bra. Jag blir precis lika glad som konsulten när vi hittar rätt matchning; det är då jag känner att jag får vara med och bidra till något värdefullt.