Sugen på att bli lite mer attraktiv på arbetsmarknaden? Då är en tilltalande profilsida på Linkedin ett smart steg på vägen. Här kommer några tips från oss på AdWise om hur du kan sticka ut på det sociala jobbnätverket genom att vässa din profilsida. Ge ett gott första intryck, som visar vem du är.
Steg 1. Välj en yrkesrubrik som sticker ut
Under ditt namn finns det plats för en kort rubrik som alltid presenteras med ditt namn i alla sökningar på LinkedIn. LinkedIn väljer automatiskt ditt senaste jobb som rubrik om du inte skriver något. Men här bör du formulera något som skapar ett intresse för att läsa mer om dig. Bygg på en personlig egenskap, komplettera din titel med specialistkompetens, vad du vill åstadkomma eller utvalda resultat du uppnått. Fundera på vad just du kan erbjuda en kund eller en arbetsgivare.
Steg 2. Ladda upp en passande porträttbild med god kvalitet
Överallt på LinkedIn visas du tillsammans med din bild, så därför bör bilden vara professionell och inge trovärdighet. Se till att den är relativt nytagen med bra ljussättning, att den är kvadratisk och titta gärna in i kameran – det upplevs som mer personligt.
Steg 3. Skriv en personlig sammanfattning om dig själv
Att få till en rättvis sammanfattande text om sig själv kan upplevas som svårt, men den är mycket viktig. Det här är en bra chans att vara mer än sitt cv och de som läser om dig får en bättre och djupare bild. Skriv kort och personligt om vem du är, vad du kan och om dina erfarenheter. Få med något om din personlighet, dina intressen, drivkrafter, mål eller ambitioner. Tänk på att orden du använder ska vara nyckelord som du vill förknippas med vid en sökning. Och att ha en sammanfattning ger, enligt LinkedIn tio gånger fler besök till din profil.
Steg 4. Specificera noga dina kompetenser
I slutet av din profilsida kan du specificera dina kompetenser samt intyg på dessa. Här har du möjlighet att lägga till många olika kompetenser som ger besökaren en bild av vad du kan och vad du vill jobba med.
Steg 5. Berätta om dina tidigare jobb på ett kärnfullt sätt
På profilsidan är det även viktigt att lista sina senaste arbeten på ett kortfattat och
koncist vis – likt ett CV. För att ge trovärdighet till dina arbetsbeskrivningar är det bra att komplettera titel och årtal med en arbetsbeskrivning, där du kort redogör för vad det var för typ av verksamhet, dina arbetsuppgifter, ditt ansvar och eventuella resultat du vill lyfta fram.
Steg 6. Uppdatera dina kontaktuppgifter
För att bli mer relevant och nåbar är det viktigt att dina kontaktuppgifter är korrekt uppdaterade. Tänk också på att för att du ska kunna synas i geografiska sökningar behöver du lagt till vilken stad du bor i.
Lycka till och tänk på att vara personlig och kärnfull på LinkedIn!